Powiat Nowotarski zwycięzcą konkursu „Na wyzwania – rozwiązania” | Wiadomości

Menu dodatkowe

Na skróty

Ustawienia

Wersja językowa

Wyszukiwarka

Treść strony

Powiat Nowotarski zwycięzcą konkursu „Na wyzwania – rozwiązania”

13 marca 2015
Zdjęcie 1
Zdjęcie 2
Zdjęcie 3
Zdjęcie 4

Co zrobić aby jak najlepiej wykorzystać wyzwania stojące przed oświatą samorządową, aby stały się one dla lokalnych systemów oświaty szansą a nie zagrożeniem? To pytanie, na które musi odpowiedzieć każdy samorząd – mówi Bogusław Waksmundzki.

10 marca odbyła się uroczystą gala podsumowującą konkurs Na wyzwania – rozwiązania, podczas której nastąpiło wręczenie nagród oraz prezentacja wyróżnionych rozwiązań.

W dniach 14 i 17 listopada 2014 r., zakończyła się ocena prac konkursowych nadesłanych przez przedstawicieli JST na konkurs Na wyzwania – rozwiązania. Oceny prac konkursowych dokonało dwóch niezależnych ekspertów z zakresu edukacji, zarządzania i finansowania oświaty wyłonionych w trybie konkursowym przez organizatora konkursu.

O zwycięstwie decydowała suma punktów przyznana przez dwóch niezależnych ekspertów.

Celem konkursu było wyróżnienie jednostek samorządu terytorialnego, które reagując na zmiany, wyzwania i problemy występujące w lokalnej rzeczywistości, wykorzystując swój potencjał, podjęły działania naprawcze, udoskonaliły dotychczasowe metody działania, usprawniły, zmodyfikowały metody zarządzania lokalną oświatą w następujących kategoriach: Zarządzanie siecią szkół (zmiany organizacyjne sieci szkół w związku z niżem demograficznym, obniżeniem wieku obowiązku szkolnego) oraz Racjonalizacja wydatków na oświatę (przyjęte rozwiązania).

Zwycięzcami w konkursie zostali: w kategorii: Zarządzanie siecią szkół: Miasto Kraków ( 141 pkt.),

w kategorii: Racjonalizacja wydatków na oświatę: Miasto Płock (147 pkt.), Gmina Gorlice (122 pkt.), Powiat Nowy Targ (134 pkt.)

Z rąk Tadeusza Sławeckiego -sekretarza stanu w Ministerstwa Edukacji Narodowej- nagrodę w imieniu powiatu nowotarskiego odebrał Bogusław Waksmundzki.

Zmiany występujące w otoczeniu oświaty mają bardzo istotny wpływ na jej funkcjonowanie. Wpływ ten może być negatywny lub pozytywny. Wiele zależy od tego jak szybko na zmieniającą się rzeczywistość potrafi reagować samorząd. Co zrobić aby jak najlepiej wykorzystać wyzwania stojące przed oświatą samorządową, aby stały się one dla lokalnych systemów oświaty szansą a nie zagrożeniem?

Powiat nowotarski otrzymał nagrodę a zaprezentowane przez nas innowacyjne rozwiązanie zostało opisane w publikacji prezentującej przykłady dobrych praktyk samorządowych. O rozwiązaniu wprowadzonym w życie powstaje także krótki film – mówi Bogusław Waksmundzki urzędujący członek zarządu powiatu nowotarskiego odpowiedzialny za edukację. Wyzwaniem dla nas była odpowiedź na pytanie czy można wypracować takie mechanizmy planowania budżetu oświaty aby zapewnić realność jego realizacji, skorelować go z otrzymywaną subwencją oświatową i tak zoptymalizować aby uzyskać niezbędne środki na wydatki inwestycyjne i zakupy inwestycyjne w edukacji. Aby uzyskać zakładany efekt zrealizowano następujące założenie: realnie zaplanować – odpowiedź na pytanie „ile kosztuje oświata w powiecie nowotarskim”, oszczędnie wydać – odpowiedź na pytanie „co można taniej”, uzyskane oszczędności wydatkować na inwestycje lub przekazać jako wkład własny aby uzyskać większy efekt.

Powiat Nowotarski odnotowuje nadwyżkę subwencji oświatowej nad wydatkami bieżącymi. Jeszcze w 2007 r. sytuacja wyglądała odwrotnie i odnotowywano nadwyżkę wydatków, która wynosiła ponad 1%, następnie dzięki konsekwentnej polityce finansowej nadwyżka wydatków zamieniła się w nadwyżkę subwencji , która w 2013 wynosiła pond 8%. Jednocześnie wydatki na oświatę corocznie rosną i w 2013 r. stanowiły 44% budżetu Powiatu. W latach 2012 -2014 suma wydatków inwestycyjnych wyniosą ponad 9,5 mln zł. Dlatego można stwierdzić, że przyjęte rozwiązania przyczyniły się do realizacji założonego celu. Materiały opracowane przez Biuro projektu ORE „Doskonalenie strategii zarządzania oświatą na poziomie regionalnym i lokalnym” wskazują, że takie finansowanie nie jest spotykane w innych podobnych jednostkach.

Podążanie za dokonującymi się zmianami, poszukiwanie nowych rozwiązań, modyfikowanie dotychczasowych sposobów działania, usprawnianie i doskonalenie metod zarządzania oświatą – to codzienność osób odpowiedzialnych za realizację polityki oświatowej. Tworzenie nowoczesnej edukacji na poziomie gmin i powiatów oznacza bowiem uruchamianie we wszystkich sferach jej funkcjonowania procesu ciągłych udoskonaleń i innowacji. Polegają one przede wszystkim na tworzeniu takich nowych praktyk, których wdrożenie generuje rzeczywistą i wartościową zmianę, stającą się usprawnieniem dotychczasowych działań. Tak rozumiana innowacyjność to wychodzenie naprzeciw potrzebom i oczekiwaniom zmieniającego się otoczenia.

Rozwiązanie powiatu nowotarskiego można rekomendować innym jednostkom, którym zależy na podjęciu trudu realnego planowania budżetów szkół w oparciu o obiektywne wskaźniki. Daje odpowiedź ile „kosztuje” oświata i pozwala uniknąć częstych w wielu samorządach tarć pomiędzy pionem oświatowym, pionem księgowym i pionem nadzorującym planowanie. Konsekwentnie realizowany daje oszczędności pozwalające na realizowanie inwestycji w szkołach i placówkach – podsumowuje Bogusław Waksmundzki.

Konkurs został zorganizowany w ramach realizacji projektu Doskonalenie strategii zarządzania oświatą na poziomie regionalnym i lokalnym II etap, współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego.
Tekst: Powiatowe Centrum Oświaty w Nowym Targu.